Så skaffar företaget sig intäkter med ett penndrag och lite uppföljning

by House of Control | Jun 7, 2018 2:02:15 PM

Ett kontrakt om årliga leveranser som ingicks 2004 är värt nästan 20 procent mindre 2018 om det inte justeras upp i takt med prishöjningen. Vad innebär det för slutresultatet?

Vi på House of Control brukar säga att ryktet om inflationens död är starkt överdrivet. Även om inflationen kanske inte är fullt så «levande» som på 1970- och 1980-talet så är det fortfarande så att pengarna tappar i värde.

 

Vad betyder det för ditt företag? Jo, det innebär att alla företag med fasta leveranser till sina kunder bör ha en avtalad rätt till att justera sina priser i takt med konsumentprisindex. Och, vilket vi ska prata mer om senare, det är lika viktigt att säkerställa att ni de facto höjer priserna i enlighet med avtalet.

 

Siffror från Statistiska centralbyrån visar att priserna i Sverige har stigit med

 

  • 17 procent sedan 2004
  • 9 procent sedan 2008
  • 4 procent sedan 2012
  • 3,5 procent sedan 2016

 

Vad hade det inneburit för slutresultatet i ditt företag om priserna justerats upp i takt med den allmänna prishöjningen i landet?

 

Vi vet förstås att många marknader är utsatta för hård konkurrens och att inte alla företag kan höja priserna. Men vi vågar påstå att många fler än idag hade fått ett positivt gensvar från sina kunder om de hade valt att justera upp priserna i takt med konsumentprisindex. I det långa loppet ska ni väl kunna vinna kundernas förtroende med annat än bara lägsta pris?

 

Avtalsvillkoren är ofta på plats, men priserna blir ändå inte justerade.

Vår erfarenhet inom House of Control är faktiskt att många företag är duktiga på att inkludera bestämmelser om prisjusteringar i sina avtal med kunderna. Sådana bestämmelser ligger till grund för långsiktiga kundförhållanden; kunden upplever gradvisa och små prishöjningar, leverantören värnar om sin egen lönsamhet och man slipper genomföra krävande men nödvändiga omförhandlingar av avtalen.

 

Även om det är många som inkluderar prisjusteringar i sina avtal är det långt ifrån lika många som de facto genomför justeringarna. Varför? Det finns många anledningar till att företaget inte förvaltar dessa existerande kundavtal på ett optimalt sätt. Det handlar om allt från praktiska utmaningar såsom förbiseenden till att fokus ligger på leveranser och nyförsäljning, samt att det råder osäkerhet kring var avtalen finns och vad som står i dem.

 

Som tur är så finns det en lösning som gör att företaget kan fokusera på sina kunder och samtidigt ha full fokus på tillväxt och kvalitet hos sina leveranser. Med Complete Control blir företaget och den kundansvariga påminda när det är dags att justera priserna. Indexen finns också tillgängliga direkt i lösningen, så att justeringen bara är några knapptryckningar bort.

 

Så även utan miniräknare kan du räkna ut att intäkter som uppgick till 10 miljoner år 2004 måste justeras till 11,7 miljoner år 2018 för att uppgå till samma värde. Det betyder en hel del för slutresultatet i vilket som helst företag – därför att löner, hyror och andra utgifter har knappast stått stilla under denna period.

 

Vill du veta mer om hur index och prisjusteringar kan påverka slutresultatet i ditt företag?

 

Boka en demo idag!

Additional Reading